Analyse, Basiskennis,
Deelmobiliteit, Openbaar vervoer
December 3, 2021
Waarom deelmobiliteit de 3de weg is
deesy

Waarom deelmobiliteit de 3de weg is

De vraag is waarom deelmobiliteit de mobiliteit van de toekomst is. Deelauto’s, deelfietsen en deelscooters zullen het eigen bezit van voertuigen niet vervangen. En ook het openbaar vervoer zal blijven bestaan. Deelmobiliteit is vooral een aanvulling op deze twee basisvormen van vervoer. Deelmobiliteit heeft de toekomst en kan uitgroeien tot de derde vorm van vervoer.

1e weg: Autobezit, ondanks hoge kosten

We zijn met ons autobezit in Nederland natuurlijk zeer verwend. Op onze bevolking van 17,5 miljoen inwoners zijn er 8,8 miljoen personenauto’s volgens het CBS. Veel Nederlanders kunnen zich een eigen auto voor de deur permitteren. Of twee omdat ook de partner werkt en de vrijheid van mobiliteit wil ervaren. We zijn aan het gemak en de kosten van een eigen auto gewend geraakt. Die kosten zijn hoog.

Een gemiddelde auto kost volgens het Nibud per maand tussen de € 300,- en € 650,- en € 0,40 tot € 0,70 cent per kilometer. Veel Nederlanders zijn zich niet bewust van die vaste autokosten. Omdat een auto ook nog eens 95% van de tijd stilstaat heeft autobezit een hoge prijs. Toch blijft het eigen autobezit populair. In 2020 steeg het aantal personenauto’s nog met 1,3%.

Naast de auto als nummer een, bezitten we natuurlijk ook fietsen, e-bikes, brommers en andere  vervoersmiddelen in eigen bezit.

2e weg: Reizen met openbaar vervoer

Het reizen met openbaar vervoer is soms ronduit fantastisch; werken in de trein, dommelen onderweg, bellen in de bus en dichtbij je werklocatie uitstappen. Maar niet in alle regio’s is er voldoende aanbod van openbaar vervoer als alternatief.

De reis naar het dichtstbijzijnde station of de reis vanaf een station naar je eindbestemming neemt soms veel tijd, vergt ook een autoritje of is op sommige momenten van de week gewoon niet voorhanden. Daarnaast verdwijnt het openbaar vervoer steeds meer in landelijke regio’s. Toch zal openbaar vervoer voor veel bewoners het tweede alternatief blijven.

Wat is deelmobiliteit?

Deelmobiliteit is het gebruiken van eenzelfde voertuig door verschillende gebruikers. Dat voertuig kan een deelauto, een deelfiets of een deelscooter zijn. Meestal is die mobiliteit online beschikbaar, bijvoorbeeld via een deelauto app of deelfiets app. Je mobiliteitsbudget verandert omdat je per rit betaalt. Hierdoor krijg je meer flexibele mobiliteitskosten en bijvoorbeeld minder vaste autokosten.

Hoe werkt het: Deelmobiliteit als de 3e vervoersvorm

Met deelvervoer rond je woon- of werklocatie ontstaan nieuwe mobiliteitsvormen en reiscombinaties. Een gebruiker stelt zijn eigen mobiliteitsmix samen uit eigen autobezit, openbaar vervoer en deelmobiliteit. Hierdoor kunnen gebruikers per rit een keus maken voor een duurzame vorm van vervoer.

Omdat bedrijven deelmobiliteit niet zelf als bezit hebben is er geen sprake van bijtelling voor zakelijke ritten met een deelauto. Zo kan deelmobiliteit bedrijven ook helpen aan een flexibele schil aan mobiliteit, naast hun eigen wagenpark en leaseauto’s. Prié en zakelijk gebruik van deelauto’s zijn zo door elkaar mogelijk.

Een paar voorbeelden.

Je kunt met je eigen fiets naar een treinstation en vanaf je eindstation met een Ov-fiets naar kantoor. Je kunt vanaf je bedrijventerrein even een deelscooter pakken om een boodschap in de binnenstad te doen. Of je kunt vanaf een kleiner treinstation een deelauto huren om je bezoek in de regio te doen. Je kunt een deelauto vanuit je wijk gebruiken als aanvullend vervoer op dagen dat jij en je partner allebei moeten werken of mobiel willen zijn.

Je kunt een deelauto op kantoor ook gebruiken voor je zakelijke rit, zodat de partner thuis de beschikking houdt over de eigen auto. Door de diverse vormen van deelmobiliteit ontstaan nieuwe reiscombinaties die aanvullend vervoer bieden op het eigen autobezit en het openbaar vervoer. Een derde weg dus.

Hoe werkt het in de woonomgeving

Er zijn meerdere vormen van deelmobiliteit mogelijk in de woonomgeving. De deelauto, deelfiets of deelscooter zijn bekende vormen. Maar ook bakfietsen, bestelauto’s of andere deelautovarianten bestaan. Naast de vorm van deelmobiliteit is er ook verschil in de eigenaar. Globaal zijn er drie vormen;

  1. Prié-personen kunnen hun eigen auto delen.
  2. Groepen bewoners kunnen samen een deelmobiliteit organiseren.
  3. Deelmobiliteit aanbieders kunnen commercieel deelvervoer aanbieden.

Met deelmobiliteit in je woonomgeving ontstaan allerlei nieuwe vormen van vervoersbezit en deelvervoer. Bijvoorbeeld 1 auto bezitten en die delen, 1 auto bezitten en af en toe een deelauto gebruiken, een auto van de hand doen en vaker autodelen, de deelfiets of deelscooter gebruiken in combinatie met openbaar vervoer.

Hoe werkt het in de werkomgeving

Wat is deelmobiliteit voor bedrijven? Ook op werklocaties biedt deelmobiliteit nieuwe vormen voor de mobiliteitsmix. Het mobiliteitsbudget kan nu verdeeld worden in aanbod van een eigen wagenpark, aangevuld met de flexibele schil van deelmobiliteit. Bedrijven kunnen alleen of samen met anderen deelaanbod organiseren en betalen in de vorm van abonnementen.

Omdat de mobiliteit online toegankelijk is en de voertuigen niet meer van een bedrijf zijn, kunnen medewerkers een deelauto ook buiten kantoortijd priégebruiken. Deelauto’s hebben als groot voordeel dat er geen fiscale bijtelling is.

Waarom deelmobiliteit ook in de werkomgeving een derde vorm van mobiliteit kan worden, als aanvulling op voertuigbezit en openbaar vervoer, blijkt nog eens uit deze vier punten.

  1. De deelfiets en deelscooter kan de bereikbaarheid van bedrijfsterreinen vergroten als aanbieders deelmobiliteit bij stations of haltes van openbaar vervoer plaatsen.
  2. Deelfietsen, deelscooters of de deelauto rond bedrijfspanden vergroten de kans dat medewerkers met eigen fiets of openbaar vervoer naar kantoor komen. Vanaf daar kunnen ze zakelijke ritten met vormen van deelmobiliteit maken.
  3. Deelmobiliteit rond werklocaties biedt bedrijven mogelijkheid om het eigen voertuigbezit te verminderen en deelmobiliteit toe te voegen aan hun mobiliteitsbudget.
  4. Bedrijven of bedrijfsverenigingen kunnen samen deelmobiliteit aanbieders verleiden deelvervoer te plaatsen die door meerdere bedrijven, medewerkers maar ook omwonenden gebruikt kunnen worden.

Waarom deelmobiliteit de mobiliteit van de toekomst is?

Deelmobiliteit is een veelzijdige en flexibele aanvulling op persoonlijk bezit en openbaar vervoer. Het vergroot de reiskeuze van de gebruiker en is zowel zakelijk als prié een alternatief voor woonlocaties en werklocaties.

Externe bronnen;

Autokosten:
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

Stilstand auto’s:
https://factory.fhj.nl/factcheck-een-auto-staat-95-procent-van-de-tijd-stil/

Artikelen op deze site;

Groeit deelmobiliteit nu wel of niet?

Het huwelijk tussen hub en deelmobiliteit

© 2023 DEESY. All rights reserved.