Basiskennis, Serie,
Deelauto's
July 1, 2021
Deze 5 fouten met deelauto’s kan jij voorkomen (deel 6)
deesy

Deze 5 fouten met deelauto’s kan jij voorkomen (deel 6)

Vijf fouten waar we je graag voor behoeden

Afgelopen jaren hebben wij op meer dan 25 locaties deelmobiliteit helpen opstarten. Mede door het Coronajaar kwamen ook onze fouten soms pijnlijk boven water. Duidelijke lessen die jij kan voorkomen door dit artikel ter harte te nemen. In vijf varianten onze tips uit de praktijk.

1. Geef bewoners gelijk toegang

Een aantal gemeentes namen voortouw voor deelautogebruik. Een heel mooi voorbeeld van een concrete duurzame stap, waarbij ook bewoners kunnen meeprofiteren. Een paar gemeenten wilden (begrijpelijk) eerst even intern uitproberen en alleen medewerkers gebruik laten maken van de faciliteiten. Pas later zouden bewoners toegang krijgen. Het effect;

  • Bewoners dachten dat de auto’s alleen voor de gemeente waren en een gemeente kreeg zelfs negatieve berichten op social media over de dure uitgaves met belastinggeld.
  • Ook intern liep het niet direct storm met gebruikers, dus de auto’s stonden relatief veel stil. Die eerste nieuwsgierige bewoners hadden prima mee kunnen testen.
  • Toen we wel met een campagne voor bewoners startten!. brak Corona uit. Pech.

Onze les en tip; Zet auto’s direct in voor bedrijven en bewoners. Ook bij de start.

2. Locaties met potentie

De ene locatie is gewoon meer geschikt voor deelmobiliteit dan de andere. Wij kijken allereerst naar de 3 B’s. De potentie wordt bepaald door de mix van:

  • Bedrijven; Dit kunnen in potentie vaste klanten worden.
  • Bewoners; Omwonenden zien de voertuigen en zitten op loopafstand.
  • Bezoekers; Deze doelgroep is minder ‘vast’ maar kan ook lucratief zijn.

Opdrachtgevers hebben soms een wat optimistisch beeld van een locatie en wij zijn daar een paar keer in meegegaan. Achteraf hadden we beter gelijk de discussie aan kunnen gaan.

Onze les en tip; Begin eerst op de locaties met de meeste potentie. Bouw daarna uit vanuit het succes en ‘test’ eventueel locaties voor een bepaalde tijd met een demo-auto.

3. Betrokkenheid van lokale organisaties

Een locatie kan zeer geschikt zijn, maar de kracht zit hem ook in een lokale organisatie die het initiatief neemt en ondersteunt. De mond-op-mond-reclame, het enthousiasme, de eigen netwerken en promotie; het is allemaal heel helpend om die eerste gebruikers te vinden. Locaties waar we zonder zo’n lokale aanjager zijn gestart, kwamen nauwelijks of veel langzamer op stoom.

Onze les en tip; Wil je als gemeente starten met deelmobiliteit, betrek dan eerst een aantal stakeholders of ondersteun een lokale club die bij jullie aanklopt. Het maakt echt verschil.

4. Lokale aanjagers en echte start

We hebben in de loop van de jaren vele soorten van lokale aanjagers ontmoet. Energie coöperaties, duurzame netwerken, groepjes buurtgenoten, enthousiaste bestuurders. Sommigen praten (nog), sommige reden tijdelijk met een deelauto rond, anderen bleven het idee communiceren, maar plaatsten nooit een auto. Of wel een auto, maar geen campagne voor de activatie van eerste rijders. Zo zagen we helaas veel energie weglekken. Zonde!

Onze les en tip; Het echte succes zat altijd in de mix van; meewerkende gemeente, ondersteunend bestuur, kleine actieve werkgroep met gevoel voor communicatie. EN een concrete auto die tenminste drie maanden met een campagne gepromoot wordt.

5. Behoefte-peiling; zeker zinvol

“We willen graag eerst een behoefte-onderzoek houden”. Onze tegenvraag was dan vaak; “Wat is de waarde van mensen die dan ‘ja’ zeggen? Ze hebben meer aan een concrete ervaring, het is tenslotte nogal nieuw allemaal”. Daar zijn we op terug gekomen! We geloven dat de enige echte kennismaking nog steeds het zelf ervaren is; een app, het elektrisch rijden, het laden, het reserveren. MAAR, een interesse-onderzoek vooraf heeft drie voordelen (en daarom bieden we het nu ook zelf aan);

  • Als lokale organisator ben je zichtbaar en je kunt in deze fase heel goed met andere partijen samenwerken om de vragenlijst te verspreiden in een zo groot mogelijke achterban. Het is nog inventariserend en vrijblijvend.
  • Bewoners en ontvangers krijgen vragen over hun huidige mobiliteit èn over het alternatief; deelmobiliteit. Een alternatief wat ze vaak nog niet kennen òf waar we nu juist op zaten te wachten. Kortom; je brengt het denkproces op gang.
  • Het is de eerste start van je wervingscampagne! De aandacht en de respons geeft je zicht op waar de eerste interesse zit (obv postcode) en welke doelgroepen. Belangstellenden kunnen hun mail achterlaten, waar je bij een volgende stap al gebruik kunt maken voor je campagne.

Onze les en tip; Een interesse onderzoek (en locatiesscan, zie punt 2) geven je zicht op de potentie van je project en inzicht waar je als eerste zou kunnen starten; een geschikte locatie in een dorp of wijk waar de interesse al aantoonbaar is. Laat die bewoners of bedrijven als eerste ervaren.

Nog twee weetjes over deelauto-doelgroepen

Er zijn nogal wat vooroordelen over doelgroepen. Deelmobiliteit zou vooral voor jongeren en de steden zijn. Onze ervaring is dat het genuanceerder ligt. Zeker, ook wij zien in onze eigen onderzoeken dat jongeren grotere interesse hebben. Voor hen is de drempel lager, zowel de techniek, het minder hechten aan bezit als hun afwisselende mobiliteitspatroon. Dit is wat wij geleerd hebben van twee andere interessante doelgroepen.

1. Ouderen; update en installatie mobiele telefoon

Wij merken dat ook veel ouderen gebruiker worden dan deelauto’s. Ook zij reizen minder vaak, staan net als jongeren soms bewust ten opzichte van het milieu en reizen net zo makkelijk een keer met de trein. Wat wij ervaren hebben. Deze doelgroep heeft iets vaker even wat uitleg nodig, hulp bij de installatie van een app of de eerste rit en de ‘knoppen’. Onze harde les; deze doelgroep heeft soms oudere telefoons die niet meer altijd up-to-date zijn met de veiligheidsaspecten die de apps vragen. Soms is een andere telefoon dan de stap om te kunnen besparen op je mobiliteit.

2. Jonge gezinnen: kinderen en ouders enthousiast

Er zijn veel gezinnen die prima afkunnen met één gezinsauto. Maar af en toe, door de week of juist in het weekeinde, kom je net een auto tekort. Dan is een deelauto in de buurt voor meerdere gezinnen een prima oplossing. Wat hebben we geleerd; een ruime achterbank met goede, toegang voor een kinderzitje is belangrijk voor deze groep. EN? Kinderen vinden het stoer en spannend om een auto met de app te openen en sluiten. Jong geleerd!

Van fouten valt te leren!

Het Coronajaar 2020 heeft de effecten van bovengenoemde keuzes soms versterkt. Met als gevolg dat de autoaanbieder of een opdrachtgever heeft gekozen om een voertuig weg te halen of tijdelijk een project te onderbreken. Daar leerden wij ook van en we vertalen die lessen weer naar nieuwe projecten. Want het doel is voor alle partijen gelijk; we willen tevreden rijders en rendabele auto’s. Wij dragen daar graag aan bij door een goede start.

Weten hoe jullie een kickstart kunnen maken met deelmobiliteit? Lees het HIER.

© 2023 DEESY. All rights reserved.