Basiskennis, Serie,
Deelauto's
July 1, 2021
Selectie van een deelauto aanbieder (deel 5)
deesy

Selectie van een deelauto aanbieder (deel 5)

Startklaar maken voor deelmobiliteit.

Je hebt de keus gemaakt om een project met deelmobiliteit te willen opstarten! Welkom in het gezelschap van duurzame doeners, van actieve aanjagers, van bewuste bedrijven. Ons doel is jullie project een KICK-START te geven met deelauto’s of deelfietsen (van Dale; ‘snel op gang brengen, een impuls geven’). In een eerder artikel  heb je kunnen lezen over de de app, over doelen en budget. Nu ligt de nadruk de selectie van de aanbieder en de activatie van gebruikers.Dit zijn de 5 laatste onderdelen voor de START:

  1. Selectie; Wie wordt jullie aanbieder?
  2. Testen; Verlaag de drempel voor 1e deelauto rijders
  3. Activatie; Zo bereik je nieuwe rijders
  4. Resultaat; Deze mijlpalen kun je meten
  5. Terugblik; Tijd voor actie!

1. Wie wordt jullie aanbieder van deelmobiliteit?

Om een deelauto-project te starten heb je een aanbieder nodig. Van alleen een app of platform tot een voertuig en activatie. Maak alvast eens een shortlist van aanbieders door te kijken naar;

  • Welke aanbieders zitten er al in de stad of regio? Een bestaande deelautoaanbieder wil vaak wel uitbreiden. Of een nieuwe aanbieder jouw locaties interessant vindt zult je snel ervaren.
  • Welke leveranciers (lease/dealer) ken je en biedt die deelfaciliteiten? Als je als werkgever al een wagenpark hebt en een leverancier, informeer dan zeker ook bij hem. Laat je verrassen wat ze al hebben of misschien breng je ze op een idee.
  • Welk risico neemt de aanbieder zelf? Bij sommige aanbieders betaal je gewoon de auto + alle kosten. De baten zijn voor jullie, maar ook het risico of de auto bezetting heeft. Aan de andere kant zijn er aanbieders die volledig op hun risico de deelauto plaatsen. In het midden zitten partijen die een bepaald deel van de kosten gegarandeerd willen hebben, maar ook mede risico lopen. Die hebben er dus belang bij om samen op te trekken en snel eerste rijders te vinden.
  • Welk type auto bieden ze? Onze ervaring is dat electrisch rijden voor veel gebruikers geen probleem is. De ‘1ekeer’ is zowel spannend als leuk en met wat hulp met goede instructie gaat dat goed. Een elektrisch bereik van 200km blijkt in de praktijk prima te voldoen. Een B-klasse 4-zitter biedt meeste variatie aan gebruikers. Dan kunnen kinderen en autozitjes ook nog mee.
  • Welke ervaring heeft de aanbieder? Sommige partijen zijn zeer zakelijk gericht, anderen grootstedelijk. Er zijn ook partijen die (juist) ook ervaring hebben met deelmobiliteit in kleinere steden, landelijke regio’s of met lokale partijen.

De belangrijkste selectie die voor de meeste partijen toch de doorslag geeft; de kosten. Wat een deelauto of deelfiets kost is zeker belangrijk. Het prijsmodel voor de gebruikers is echter ook van belang; welke opties zijn er voor abonnementen (zakelijk/prié), wat kost een losse rit en hoe flexibel is het prijsmodel voor verschillende groepen. Even doorvragen dus.

2. Verlaag de drempel voor de eerste deelautorijders!

We weten uit eigen onderzoeken dat er veel interesse is om een deelauto een keer te proberen. Daarom zoeken we samen met lokale partners in de activatie bewust naar ‘testrijders’; een kleine kring aan initiatiefnemers en 1erijders.

  1. Die 1e rijders heb je soms al nodig voordat je een deelauto gaat plaatsen. Soms is die ook nodig om de initiële dekking gedaan te krijgen (bv genoeg abonnementen). Anders is het voor je aanbieder niet interessant of te riskant om een auto te plaatsen. Ook als werkgever heb je die eerste rijders nog, bijvoorbeeld om je deelauto of app keuze te laten toetsen. Ga dus op tijd op zoek naar die pioniers.
  2. Activatie kan voorafgaan aan een peiling van interesse. Dat is zeker nuttig, maar trek er nog geen conclusies aan over aantallen auto’s. Het helpt in twee opzichten wel; je leert eruit in welk dorp of wijk er de meeste interesse is. Dat helpt bij de keus van je eerste locaties. Als tweede is je onderzoek een start van de bewustwording over mobiliteit en dus je campagne.
  3. Stuur bijvoorbeeld aan op een eerste groep van 25 a 30 serieus geïnteresseerden per deelauto die vooraf (digitaal) uitleg willen en willen testrijden. Onze ervaring is dat zo’n 20 a 25% daarvan ook echt vaste, eerste klant wordt. Een ander deel wordt incidentelere gebruiker of wacht tot de eigen auto de deur uit kan.

Je kunt het testrijders wat makkelijker maken met een (digitale) informatie-avond, goede instructies voor het installeren van de app en reserveren van de 1e rit. Of met een testrijdmiddag, wethouder of bestuurders er ook gelijk bij, en met een aantrekkelijk tarief voor de 1e rit of maand. Kortom, verlaag de drempel om je eerste fans te vinden!

3. Zo bereik je nieuwe deelautogebruikers

Hoe je die eerste gebruikers en nieuwsgierigen vindt zit hem in een mix aan promotiemogelijkheden. Onze ervaring is dat jongeren niet veel informatie nodig hebben, maar ouders en ouderen vooraf wel graag meer weten. Met een flyer door de bus ben je er dus niet. Een goede activatie-campagne kan een of meer van de volgende zeven elementen bevatten;

  1. Vragenlijst of interesse onderzoek. Tip; ga breder in op mobiliteit en pols vooral interesse. Echte deelname vergt veel meer informatie (prijs, voorwaarden etc)
  2. Lokale website(s). Een bericht of pagina op de website van de organiserende partij geeft het lokale initiatief en belang aan. Het wekt ook meer vertrouwen dan een aanbod van de gemeente of een commerciële partij.
  3. Aanbieders website. Mensen zoeken toch zekerheid en hebben daarom vaak baat bij een check bij de aanbieder. Wat lees je daar over hun ervaringen, aanbod en belang? Deel uitmaken van een grotere partij icm lokaal is een goede combi.
  4. Informatie-avond. Gebruikers hebben veel vragen over de app, privacy, kosten, sleutels en wie de deelauto wast (zie blog ‘oriëntatie’). Zakelijk zullen dit vragen zijn over declaraties, wat als ie bezet is en mag ik hem ook al avond tevoren mee naar huis.
  5. Testrijders-event. Wij hebben geleerd om de onzekerheid rond de ‘1e keer’ niet te onderschatten. Voor de een is dat de 1e keer electrisch rijden, voor de ander de app of de knopjes in de auto en voor weer een ander het laadpasje en laden onderweg. Biedt een gelegenheid om live vragen te stellen, te rijden of een lokale beheerder die waar nodig uitleg kan geven of een testrit maakt; het is goud waard.
  6. Incentives. Of in het Nederlands; prijs- en probeerprikkels. Geef rijtegoed weg voor die eerste rit, organiseer een event, ga op de markt staan, laat gebruikers een nieuwe klant werven, neem als wethouder een raadslid mee. Verzin kleine acties om nieuwe gebruikers net even over de streep te trekken, het te proberen en laten ervaren. PS Kinderen vinden het prachtig om auto met een app te kunnen sliden zonder sleutel. Dat verhaal nemen ze mee naar huis!
  7. Social media aandacht. Een bericht, foto, kleine vragenlijst, quote van een rijder; er zijn veel vormen van attentie waarmee je op social media (of nieuwsbrieven, intranet etc) van de organiserende partij de attentie kunt verwerven. Sommige aanbieders leveren je hier informatie voor aan, die jij kunt inzetten. Wij horen nog steeds wel eens; “ik wist niet dat we dat in ons dorp ook hadden’! Blijf dus herhalen met leuke verhalen.

4. Hoe meet je het eerste succes van autodelen?

 Wij krijgen vaak de vraag; hoeveel rijders zijn er nodig om een deelauto dekkend te krijgen? Als bedrijf is die vraag minder relevant, maar ook daar wil je dat de deelauto goed gebruikt wordt. Er zijn eigenlijk een aantal heel basale zaken die de groei en je succes enigszins meetbaar maken. We noemen een top 5;

  1. Opkomst bij informatie bijeenkomsten (als reactie op jullie activatie)
  2. Aanmeldingen als testrijders of testritten
  3. Aantal rijders die een account aanmaken in de app (rijbewijscheck).
  4. Aantal rijders met 1e rit en kilometers
  5. Aantal rijders die een eerste (maand-)abonnement afsluiten.

Op maand- of kwartaalbasis zijn deze gegevens uit het systeem achter de app te halen of ze worden door je autoleverancier aangeleverd. Vanzelfsprekend wil je een geleidelijke groei zien. Daar zul je dan ook wel wat actie en promotie voor moeten inzetten.

De aanbieder van de deelauto, maar ook jullie als organisatoren willen dat de auto’s goed bezet zijn. Praktisch betekend dat dat de autokosten gedekt zijn, zodat de deelauto kan blijven en niet door de aanbieder wordt weggehaald. Over het algemeen is onze ervaring;

  • Binnen 3 a 4 maanden valt wel te concluderen of er een basisgroep aan gebruikers is op een locatie. Streef eerst naar die stabiele groep. Komt die niet, jammer. Kijk dan liever verder naar een alternatieve locatie of doelgroep.
  • De omzet zal toch zeker voor 60 a 70% van de vaste gebruikers (bv abonnementhouders) moeten komen. Blijf actie voeren om nieuwe gebruikers hun 1e rit te laten maken. Ook binnen je bedrijf. Organiseer bijvoorbeeld nieuwe kennismakingen.
  • De eerste groep aan gebruikers zijn vaak erg loyaal. Beloon ze met aandacht en stel ze instaat om als ambassadeurs weer nieuwe gebruikers enthousiast te maken. Dat geldt ook voor je eerste rijders binnen je organisatie; benut hun ervaring.

De focus voor en na de start is dus vooral het vinden van steeds nieuwe rijdersgroepen, zowel zakelijk als prié. Na selectie van deelauto en app is dus vooral het activeren dat de aandacht nodig heeft.

5. Tijd voor actie!

 Ons doel met dit artikel was je te helpen bij je start van deelmobiliteit. Natuurlijk slechts op papier, door je informatie, vragen en keuzes voor te leggen. Wij redeneren vanuit het idee; als je reis goed voorbereid is, dan weet je wat je onderweg gaat tegenkomen. En dan schrik je niet meer als het even anders loopt dan gepland. Want ook dat is een zekerheidje; het zit soms even tegen of het loopt net even anders. Maar dat heeft ook zijn charme, vinden wij. Zo zijn wij aan onze ervaring gekomen en die delen we graag.

Leuk dat je tot hier hebt gelezen. Wil je over de vervolgstappen lezen. Klik dan HIER.

PS Wil je het artikel dat qua proces een stap terug gaat? Lees dan DIT artikel.

© 2023 DEESY. All rights reserved.