Basiskennis, Serie,
Deelauto's
July 1, 2021
Past een deelauto bij jullie organisatie? (deel 2)
deesy

Past een deelauto bij jullie organisatie? (deel 2)

Is deelmobiliteit iets voor jouw gemeente, organisatie of wijk?

Wat leuk dat je je oriënteert in deelmobiliteit! In dit artikel leggen we uit wat deelauto’s en deelfietsen zijn en vooral ook hoe het werkt. Daarna kun je de afweging maken of het wat voor jou of je organisatie is. Ons doel is jou een Kick-Start te geven (van Dale; ‘snel op gang brengen, een impuls geven’).In twee artikelen geven we jullie oriëntatie en voorbereiding een Kick-Start. In deel 1 behandelen we de basis langs de letters KICK;

  • Kern; Wat is deelmobiliteit
  • Initiatief; Wie kan je helpen bij je initiatief
  • Community;Hoe vindt je eerste gebruikers
  • Keuze; Wat is er voor nodig als organisatie

1. Kern; Wat is deelmobiliteit?

Een deelauto of -fiets die door meer verschillende gebruikers kan worden gebruikt èn betaald. Bij deelmobiliteit betaal je naar gebruik, dus per uur en per kilometer. Vaak is een vorm van abonnement mogelijk, waarmee je als regelmatige gebruiker beloond wordt met korting op je ritten. Dat is wel de kern. Er zijn nog allerlei verschillen maar die laten we nog even buiten beschouwing.

Het is in de basis dus vooral een contrast tussen autobezit en delen. Omdat we enorm gewend zijn aan bezit, is het idee ook best even wennen. Wanneer jij zelf een voertuig bezit, betaal je voor aanschaf, verzekering, belasting, onderhoud en de brandstof. Bij een deelauto hoef je je daar geen zorgen om te maken. Die kosten zitten verwerkt in de gebruikstarieven. Het is dus zorgeloos rijden, zonder bezit.

Voordelen

Het voordeel van delen is dat een deelfiets of deelauto de hele week, zowel werkdagen als op avonden en weekenden, door zowel zakelijke als prié-gebruikers kan worden gereden. Die ene deelauto zal daardoor minder stilstaan. En als gebruiker zijn je kosten overzichtelijker, vaak lager en je reist flexibeler. Je kan steeds kiezen uit auto, fiets of OV. Best een mooi idee toch? Vooral ook omdat steeds meer deelauto’s electrisch zijn, snijdt het duurzame mes aan drie kanten; mensen rijden bewuster, een voertuig wordt beter benut en de uitstoot van schadelijke gassen is minimaal.

Eigenaar

Natuurlijk is die deelauto uiteindelijk wel van ‘iemand’: degene die hem aanschaft, onderhoud, verzekerd en meer. Die partij ontvangt ook de opbrengst van de gebruikers. Zijn baten moeten dus opwegen tegen de kosten. De auto (of deelfiets) moet genoeg gebruikt worden; de bezetting. Een aanbieder loopt dus ook een risico bij onvoldoende gebruik. Grofweg zijn er qua eigenaar 4 varianten. De deelauto of deelfiets is van een;

  1. Particulier; hij/zij deelt hem met anderen tegen betaling.
  2. Bedrijf; zij delen hem onderling onder medewerkers.
  3. Collectief; zij delen hem onderling, zakelijk of prié.
  4. Deelaanbieder; zij bieden hem aan voor prié en zakelijk gebruik.

De basis is dus een voertuig dat door meerdere gebruikers wordt benut, tegen een tarief dat ‘all-in’ is en waarbij je minder zorgen hebt over de waardedaling, onverwachte reparaties en het feit dat een eigen auto vaak stilstaat. Die eigen auto zijn we enorm gewend en bij het introduceren van deelauto’s levert dat altijd een paar vragen op.

Uit onze deelauto-praktijk; de drie meest gestelde vragen

  1. “Hoe gaat dat met de sleutel’? Die is niet meer nodig. De meeste deelauto’s kunnen door inbouw van een kastje geopend en gesloten worden via een app op je telefoon. Via die app kun je ook reserveren en betalen. En nog veel meer. Zoals een abonnement afsluiten of chatten of bellen met de helpdesk.
  2. “Wie maakt hem schoon?” Dat doet de aanbieder. Dat kan door hun serviceteam of door een lokale beheerder aan te stellen. De kosten zijn voor de eigenaar. Tref je de deelauto smeris aan, dan geef je een seintje en kan ie een wasbeurt krijgen. Soms kan je dit zelf doen; de kosten van de wasstraat gaan dan bijvoorbeeld via de laad- of tankpas direct naar de eigenaar. Zo zorg je toch samen voor de auto.
  3. “Kan iemand de auto niet zomaar ergens achterlaten”? De auto of scooter heeft in de app een ‘geo-fence’; een geografisch hek. Alleen binnen dat onzichtbare hek kun je de deelauto (of deelfiets) parkeren en je rit afsluiten. Buiten dat gebied zal je rit en prijs dus doorlopen. Dus dat leer je snel af. Doet iemand het toch? Dan zal de aanbieder hem als klant aanspreken op de kosten of afscheid van hem nemen.

Als KERN van deelmobiliteit is het makkelijk om deze 3 A’s te onthouden;

  • Aanbod; auto, fiets, scooters of combinaties
  • App of platform waarmee de gebruiker alles regelt.
  • Activatie;Â werven en ondersteunen van 1e gebruikers

2. Initiatief; Wie kan je helpen met opstarten?

Delen heeft economische, duurzame en sociale voordelen. Maar hoe krijg ik nu een deelauto in mijn wijk of bij mijn organisatie? Als jij interesse hebt in deelmobiliteit, dan kun je naar een van de volgende partijen stappen om je te laten informeren over de mogelijkheden;

1. Je lokale garage of je huidige autodealer of je leasemaatschappij

De kans dat die een compleet aanbod kan doen is helaas nog niet zo groot. De auto is meestal niet het probleem. Maar de onzekerheid of die deelauto wel genoeg geld opbrengt is soms een drempel. Ook ervaringen met app, verzekering, prijsmodel en promotie van deelmobiliteit zijn nog relatief nieuw en toch best complex om te organiseren. Maar benader ze in ieder geval, dat zet ze misschien toch aan tot een 1e stap. Of ze helpen je naar een partij die ze kennen.

2. Een aanbieder van deelmobiliteit

Daar zijn er in korte tijd veel van bijgekomen. Zeker in de randstad en in de centra van middelgrote steden. Dus wie weet staat er al aanbod in je omgeving of is er een particulier die zijn auto deelt (bv Snappcar). Poolauto’s van bedrijven zijn helaas vaak (nog) niet deelbaar met andere organisaties. Een deelauto-aanbieder zal interesse hebben om zijn locaties uit te breiden als hij al in jouw regio zit, zeker als er genoeg kans op gebruikers is. Is er nog geen aanbod van deelmobiliteit in jouw gebied? Er zijn aanbieders die je de kans bieden een periode van bijvoorbeeld 6 maanden te testen of er serieuze interesse is. Benader zeker een aantal partijen, want de prijsmodellen en mogelijkheden verschillen enorm. Zo zijn niet alle aanbieders geneigd in landelijke gebieden of dorpen te werken. Ook de ondersteuning varieert.

3. Een mobiliteits-makelaar

Er zijn diverse adviesbureaus, die specialisten hebben op het gebied van mobiliteit. Die bedienen gemeentes en grotere bedrijven. En  sorry, hier noemen we ook even onszelf.  Wij zijn geen adviseurs en ook geen aanbieder; we brengen vraag en aanbod bij elkaar. En helpen partijen heel praktisch met de start. Daarbij wil Mobi vooral ook bedrijven, gemeentes en bewoners in landelijke regio’s ondersteunen. Juist daar is deelmobiliteit een goed alternatief voor het OV en het vaak hoge auto-bezit. Dat doen we graag samen met lokale partijen en de gemeente.

Wil jij een initiatief starten, begin dan met informeren naar de mogelijkheden bij partijen die ervaring hebben met deelmobiliteit en aanbod hebben of voor je kunnen organiseren. Informeer ook altijd even bij de gemeente. Die heeft meerdere rollen en relaties met dit onderwerp (laadpalen, parkeren, vergunningen, duurzame doelen). Wie weet dat ze jullie initiatief willen ondersteunen of faciliteren.

3. Community; Wie worden je deelauto gebruikers?

We willen in dit artikel helpen in je oriëntatie over het fenomeen deelmobiliteit. En we deden net even of je nog van niets wist. Zodat we beginnen bij de basis voor jouw KICK start. We zijn inmiddels bij de C. Van communicatie en community.

Omdat je een deelauto of deelfiets door meer mensen wilt laten gebruiken, zul je in de omgeving meerdere gebruikers moeten vinden. Dat blijkt in de praktijk nog niet zo makkelijk. We zijn tenslotte gewend aan die auto voor de deur of de auto van de zaak. En het gemak dat je die niet hoeft te reserveren of per rit te betalen. Met werving en communicatie zul je in een bepaald gebiedje dus die eerste gebruikers moeten vinden.

  • Ben je gemeente? Makkelijk, jullie hebben een hele groep inwoners! Maar in welk dorp en welke locaties zou je als beste kunnen starten? Zijn er lokale netwerken die hier ook belang bij hebben zoals een energiecooperatie, een wijkteam of bedrijfsvereniging? Dan kun je die informeren en interesseren om een start te maken.
  • Ben je bedrijf? Makkelijk, je hebt al een groep medewerkers! En misschien ook wel buur-bedrijven of een bedrijfsvereniging met wie je samen zou kunnen optrekken. Als er ook bewoners of bezoekers in je gebied zitten, zit daar ook nog potentie!
  • Ben je lokale organisatie of netwerk? Je hebt leden en communicatie-kanalen. Die kun je inzetten. Dit project kan een mooie kans zijn om met anderen op te trekken!
  • Ben je bewoner? Wie in je straat, wijk of Whatsapp groep zou interesse kunnen hebben? Gooi het balletje gerust eens op. Uit onderzoek blijkt zeker 1/3 serieuze interesse te hebben om een deelauto eens uit te proberen.

Activatie

De bodem voor een succesvol deelauto-project is het activeren van een eerste groep gebruikers. Die liefst niet te ver van hun huis of kantoor het deelaanbod vinden via een gebruiksvriendelijke app. De 3 A’s dus. Wil je een aanbieder overtuigen dat jullie initiatief kans van slagen maakt, dan is enig voorwerk in je netwerk enorm behulpzaam.

Als KERN van activatie van potentiele gebruikers helpen deze 3 B’s:

  • Bewoners;Â die hebben incidenteel of structureel (2e) auto’s nodig
  • Bedrijven; Â die hebben vaste mobiliteitspatronen op werkdagen.
  • Bezoekers; die kunnen voor aanvullend gebruik zorgen

4. Keuze; Is deelmobiliteit iets voor jullie organisatie?

We hebben het nog helemaal niet over de K van Kosten gehad. Of de voor- en nadelen ten opzichte van bezit. Klopt! Dat is ook wel een beetje bewust gedaan. Wij kunnen je lekker maken met de besparingen die je als werkgever kunt ophalen, met de uitstraling en maatschappelijke bijdrage die je als gemeente kunt realiseren en met de lol en saamhorigheid die je als groep bewoners kunt bereiken (naast lagere kosten). MAAR, deelmobiliteit realiseer je alleen samen. En met enige inspanning voor en na de start.

Onze ervaring met partijen die zich oriënteren is tweeledig;

  • Een partij of gemeente blijft er lang over nadenken, ziet veel kansen en opties (misschien teveel?) maar aarzelt om tot actie over te gaan. Wij denken dat deelmobiliteit dan (nog) niet bij je past. Blijf aangehaakt en volg ons en anderen!
  • Een energieke, kleine groep aanjagers en ambassadeurs in gemeente, bedrijf of buurt weten in korte tijd, heel actiegericht een mooi resultaat te behalen.

Ben je als partij meer van samen doen en samen leren, dan past deelmobiliteit bij je. En helpen we je graag om startklaar te zijn! Deel 2 van de oriëntatie gaat over de voorbereiding.

Wil je over de vervolgstappen lezen. Klik dan HIER.

PS Wil je het artikel dat qua proces een stap terug gaat? Lees dan DIT artikel

© 2023 DEESY. All rights reserved.