Serie,
Deelauto's
July 1, 2021
Starten met deelauto’s in de praktijk (deel 1)
deesy

Starten met deelauto’s in de praktijk (deel 1)

Vijf veel gestelde vragen over deelmobiliteit

Een voertuig die door meerdere gebruikers kan worden gereden. Dat is wel de kern. Maar waarschijnlijk had je dat al wel begrepen. Er zijn wel heel veel varianten mogelijk, zodat er voor bedrijven en particulieren altijd wel een passende keuze is. Die voordelig en duurzaam uitpakt. In dit artikel informatie uit de praktijk.
PS Om niet overal deelauto, -fiets of -scooter te hoeven schrijven ligt focus op de auto.

1. Een deelauto gebruik je prié en zakelijk door elkaar!

Het grote voordeel van een deelauto is dat die zowel zakelijk als prié door elkaar te gebruiken is. Overdag voor medewerkers van bedrijven of ZZP-ers. ‘S avonds of in het weekeinde voor bewoners of de werknemer, maar dan prive. Zo benut je een auto optimaal, zeven dagen per week. En zonder bijtelling. De auto is niet in het bezit van een werkgever, ook die betaalt naar gebruik. Via de app waarmee je de deelauto reserveert en betaalt, kun je zowel een prive-rekening als een zakelijke rekening invoeren. Per rit bepaal je wie betaalt.

2. Grijp ik niet mis met autodelen?

Een veel gestelde vraag: is de auto er wel als ik hem nodig heb? Een deelauto is via een app te reserveren, ook langer vooruit. Dus je hoeft niet mis te grijpen. Al vergt het wel iets meer planning. In de app kun je meestal ook zien wat de acculading is, zodat je kan zien of het bereik voldoende is voor jouw volgende bestemming. Wil je als bedrijf wel een deelauto, maar niet het risico lopen dat die op werkdagen ook door buurtgenoten gereserveerd wordt, dan is in veel systemen een tijdsperiode te blokkeren. Zo is de kans op misgrijpen minimaal.

3. Is deelmobiliteit alleen voor jongeren en de stad?

Er zijn nogal wat aannames; deelauto’s zijn voor de stad en voor jongeren. Onze ervaring is wat minder zwart-wit. Wij weten uit eigen onderzoek dat ook in landelijke provincies genoeg belangstelling is. In de praktijk merken we dat ook ouderen deelauto-gebruiker worden! Ze reizen tenslotte minder, variëren met fiets of OV én willen bijdrage aan een betere wereld voor hun kleinkinderen. Jongeren zijn sneller gewend aan de techniek, ouderen hebben iets meer uitleg of begeleiding nodig voor hun 1e keer app- en autogebruik.

4. Autodelen; met wie allemaal?

Het is even wennen; niet je eigen auto, maar een auto waar meer collega’s of buurtgenoten in rijden. Er zijn veel mogelijkheden om de groep rijders te beperken, dankzij de techniek en het feit dat je een goedgekeurd app-account moet hebben. Dus je kan een private-lease auto hebben, waarvan jij kiest welke buurtgenoten er in kunnen rijden. Als bedrijf kun je alleen eigen medewerkers, maar ook buurtbedrijven of buurtgenoten laten meeprofiteren. Delen is tenslotte een sociale en duurzame vorm van mobiliteit, maar enige controle is wel fijn.

5. Betalen voor deelauto-gebruik; hoe pakt dat uit?

Voor een rit in een deelauto betaal je naar gebruik. Dat betekent meestal een combinatie van een uurtarief en een kilometerbedrag. Zaken als wegenbelasting, verzekering, onderhoud, gebruik van de deelauto-app en het stroom laden, die zijn allemaal in die tarieven inbegrepen. Zorgeloos rijden zonder bezit! Als bedrijf en particulier kun je bij sommige aanbieders ook abonnementen afsluiten. Daarmee ontvang je als vaste gebruiker korting; dus korting op het gebruikstarief. Abonnementen zijn per maand of aantal maanden af te sluiten en te wisselen of op te zeggen. Daarmee is delen veel flexibeler dan bezit of lease.

Nog twee weetjes over deelauto-variaties

1. Starten: Lopen we een financieel risico?

Ben jij de organiserende partij die een deelauto in jouw gebied mogelijk wilt maken, dan wil je weten of je een financieel risico loopt. De auto heeft een kostprijs en in het begin van je project zullen er zeer waarschijnlijk nog onvoldoende gebruikers zijn. Wie loopt dat risico? En hoe lang. Dat zal vooral van de aanbieder afhangen waarmee je in zee gaat. Als een aanbieder alle vertrouwen heeft in goede bezetting, neemt hij het volledige risico. Andere uiterste; je least een auto voor meerdere jaren en het risico is voor jullie. De tussenvorm is ook mogelijk; een bepaald basisbudget of aantal abonnementen is nodig bij de start. Soms is het al mogelijk om voor zes maanden met een vast budget te starten.

2. Gestart: Doorgroeien met de deelauto+

Er zijn veel vormen van deelmobiliteit mogelijk. Naast auto’s ook fietsen en scooters. Naast de ‘gewone’ deelauto of de dorps- of wijkauto kun je doorgroeien naar de deelauto+. Dat is een auto in combinatie met vrijwillige chauffeurs die ritten maken met ouderen, voor zorg, naar de markt of een ander uitje. De plus voor met chauffeur, de sociale component en de oudere doelgroepen. Ook deze auto’s zijn weer te combineren met andere gebruikers. Eenmaal onderweg met deelmobiliteit, ontstaan steeds meer mogelijkheden!

Dit was een snelle introductie in deelmobiliteit en de vele mogelijkheden. Daar kunnen we je nog veel meer over vertellen, maar dat ontdek je vanzelf op de website.

Hoe jullie een kickstart kunnen maken met deelmobiliteit lees je HIER

© 2023 DEESY. All rights reserved.